Het uitvaren en aanbrengen van de (olie)kerende schermen in een kernactiviteit van de patrouillevaartuigen van de Divisie Havenmeester (DHMR). De patrouillevaartuigen zijn vanwege het motorvermogen en afmetingen echter minder geschikt voor het uitvaren en aanbrengen van de schermen. De vaartuigen van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht (KRVE) zijn meer geschikt hiervoor. Daarom is de DHMR met de KRVE overeengekomen dat de KRVE de schermen uitvaart en aanbrengt na een morsing onder de verantwoordelijkheid van de Officier van Dienst DHMR (OvD-DHMR). Een uitzondering op deze afspraak is morsingen waarbij het noodzakelijk is om gebruik te maken van ademlucht. Bij deze morsingen worden de schermen uitgevaren en aangebracht door de patrouillevaartuigen van DHMR.
De processen van de operationele afhandeling van morsingen zijn vastgelegd in de Samenwerkingsprocedure Afhandeling Morsingen (SAM) en het Deltalinqs “Rodeboek”.
De SAM geldt in de havenbekkens, en andere wateren in beheer bij het Havenbedrijf Rotterdam, die westelijk van de Beneluxtunnel zijn gelegen. Op de Rijkswateren en de binnendijkse wateren zijn respectievelijk Rijkswaterstaat en de Waterschappen verantwoordelijk voor de bestrijding van morsingen.
De regiefunctie voor de bestrijding van de morsing ligt bij de OvD-DHMR. Het opstarten dan wel beëindigen van de SRH en de SAM is belegd bij de OvD-DHMR.
De operationele afhandeling verloopt als volgt: